مشخصات فردی و زندگینامه
نام:حمید
نام خانوادگی:رجایی
شهرت:ریزی
پست الکترونیک:hhrqsh@yahoo.com
آدرس وب سایت:http://www.hamid-rajaei.com
آدرس وب سایت:http://www.hamid-rajaei.com
نخصص ها:فقه و اصول ، الهیات و معارف اسلامی ، ارتباطات

زندگی نامه


حمید رجایی

(زاده ی ۱۵ شهریور ۱۳۴۶،زرین شهر، اصفهان) روحانی و پژوهشگر علوم اسلامی است. او دانش آموخته ی حوزه ی علمیه قم، مؤسّسّه آموزشی پژوهشی امام خمینی«ره» (کارشناس ارشد الهیّات و معارف اسلامی) و نیز دانشکده صدا و سیما قم (کارشناس ارشد ارتباطات)  است. وی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ (مصادف با میلاد نوریّه سماوات سبع، حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها) پایگاه علمی طلوع مهر (تارنمای شخصی اش) را تاسیس کرد. (همچنین طلوع مهر، یک اصطلاح است و به ظهور مهدی فاطمه اشاره دارد که تجلی انوار حضرتش را  در عالم ناسوت درپی دارد)

هدف رجایی از تاسیس این پایگاه،  نشر

اندیشنامه

و فرهنگنامه خودش (فرهنگنامه رجاء) است که سال ها در اندیشه بنیان نهادن و نشر آن بوده است. بنابراین نگارنده اصلی مطالب طلوع مهر اوست.
علاقه مندی های او، مباحث تولید علم، فلسفه علم، خلاقیت، معارف اسلامی و ارتباطات است.  وی معتقد است که هر اندیشمندی حداقل در علوم انسانی و اسلامی ( و حتی علوم یا بخش نظری یک رشته ی علمی حسی و تجربی مانند برخی مباحث فیزیک ذرّه ای) لازم است افکار خود را به صورت منسجم در قالب یک اندیشنامه، مرتب و منتشر نماید، اگر چه لازم باشد مفاهیم تازه ای را بیافریند. این اندیشنامه، دسته بندی آراء و مباحثه عالمان را آسان می کند.

دیدگاه ها و اندیشه هامنبع عالی علوم
به اعتقاد وی  زادگاه  تمام معارف حقه جز تحت کساء آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین نیست. سلسه جنبان معارف الهی، پیامبر اکرم صلوات الله علیه است و تمام عالم به عشق طینت پاک و آفتابی او و اهل بیت او (نگا. امام) آفریده شده است.
او برای این حقیقت روشن نقش جوهری و گوهری در تولید علوم و کشف اسرار عالم قایل است. اما دریای علم و نزاری فاهمه بشری آن سان است که فهم حقیقت را (اگر چه در الهامات و مکاشفات  دفعی) دچار تجرع می نماید و همین است که پدیدار علوم مطبّق و ذات تشکیک می شود.
 نظریّه ی کهکشانسانی معرفت
وی نظریه معرفت شناختی خود را نظریه کهکشانسانی معرفت می نامد (TheGalaxy-like Theory:Epistemological Theory)  او مفاهیم  را به دو دسته ی مفهوم عرفی و مفهوم علومی تقسیم می کند. در باب مفاهیم علومی معتقد است این دست مفاهیم هر یک کهکشانی عظیم از معارف را در بردارند.این کهشان عظیم را سپهر معرفت می نامد. اقسامی از تحول را برای مفاهیم برمی شمارد و تلاش می کند تقریر نماید که با وجود امکان و تحقق این تحولات بسیار،  هیچ گونه شک گرایی و نسبیتی در معارف حقه راه ندارد. گو اینکه سپهر معرفت سرشار از معارفی است که از ازل تا ابد ثابت و لایتغیر اند.
اما همواره دغدغه و نگرانی او این است که دیدگاهش با دیدگاه های نادرستی که امروز در مجامع علمی غرب بویژه در زادگاه نامیمون فلسفه ی علم (⇐پوزیتیویسم منطقی) شکل گرفته خلط شود.

  نظریه ی ابرساده سازها و تولید علم اسلامی
همچنین در نظریه ی 
تولید علم
(نظریه ابرساده سازها)  معتقد است که فرآیند تولید علم بر مبنای استعداد ارتباط دفعی یا مستمر انسان با عوالم بالا موجب تولد علوم می شود و متعلم باید با کمال ادب در محضر معلمِ جان، زانو بزند و بکوشد  تا علم بر او وارد شود. این فرآیند را در قالب تئوری ابرساده سازها  (که توضیح خلاقیت هم هست) مطرح نموده است.
مشرب فکری وی احترام و ادب است (ادب معرفت شناختی و اندکی اخلاقی: اصل ادب) و معتقد است که رندی متعلم خواهان آن است که به مکاتب باطل هم با کنجکاوی بنگرد و بداند که هر جا ممکن است رگی از حقیقت بتپد. متعلم ضمن داشتن جمال و جلال و جاذبه و دافعه باید رند باشد و بتواند درّی را از دهان سگی برباید (این را اصل رندی در معرفت شناسی و تولید علم نامیده است)  وی دایره المعارفی شدن مفاهیم علومی را در تولید فرهنگ و تمدن بسیار حیاتی می داند.
نظریه دکترین مهدویت و دانش زندگی
از دیگر نظریات او نظریه
دکترین مهدویت
است. این نظریه به این مطلب می پردازد که مهدویت آموزه ای در عرض آموزه های دیگر نیست، بلکه امری شامل و دکترینی برای تمام فصول زندگی بشر است. در پرتو این دیدگاه اظهار می دارد که ما باید دانش زندگی مهدوی را تولید کنیم و این امتداد بخش مفقود فقه سنتی است. هر یک از مفاهیم ارائه شده به اندازه کافی غامض و پر جزئیات اند. از جمله شناخت عناصر جدید یعنی عصر فراصنعت و عصر تغییر.

پایگاه وی: http://www.hamid-rajaei.com
رایانامه: hamid.rajaei@yahoo.com

خودنگاشته:
به سال 1360 عشق تحصیل علوم دینی باعث شد تا پس از اتمام دوم ریاضی فیزیک، دبیرستان را رها نموده و وارد حوزه علمیه امام خمینی «ره» شوم، در شهر خودمان زرین شهر...
مقدمات و تا بخشی از رسائل و مکاسب را آنجا در محضر آیت الله حبیب الله رهبر حفظه الله خواندم و پس از آن به شهر مقدس قم عزیمت نمودم و  ادامه تحصیل داده و وارد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (در راه حق سابق) که به همت و عزم فولادین نابغه عصر حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله بنیان شده بود شدم و کارشناسی ارشد(الاهیات و معارف اسلامی) خود را از آن مرکز مبارک با معدل  18 اخذ نمودم. به دلیل پاره ای مشکلات اقتصادی به اصفهان بازگشتم و مدت دو سال به عنوان معاون فرهنگی و نیز معاون پژوهشی در سازمان تبلیغات اسلامی ذوب آهن اصفهان مشغول به کار شدم. کمی که اوضاعم روبراه شد به قم بازگشتم و در معاو نت امور اساتید و دروس معارف اسلامی کار کردم .
در سال 76 وارد دانشکده صدا وسیما که در قم تاسیس شده بود شده و در رشته ارتباطات با مدرک کارشناسی ارشد و با معدل 17 فارغ التحصیل شدم . چند سالی در مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما مشاور تولیدات سیمایی و نیز تهیه کننده چند برنامه تلویزیونی بودم از جمله برنامه "ایستگاه" که مورد توجه آقای ضرغامی ریاست وقت سازمان نیز واقع شد . اینک بدلیل ناسازگاری آب و هوای قم  با مزاجم  به اصفهان باز گشته ام. همینک در زمینه ارتباطات مشغول پژوهش هستم .

تحصیلات:
-کارشناس ارشد الاهیات و معارف اسلامی از موسسه امام خمینی ره
-کارشناس ارشد ارتباطات با گرایش تهیه کنندگی از دانشکده صدا وسیما
-خارج فقه و اصول
پژوهش:
1 ) عناصر بیانی تلویزیون و دنیاگروی (مقاله­ی تشویق شده در همایش رسانه و سکولاریسم)
2) آسیب شناسی فرهنگی ما ایرانیان
3) تفکر جانبی و خلاقیت رسانه ای – دینی (مقاله ISI)
 4) پلورالیسم دینی (بخشی از کتاب فرهنگ واژه­ها موسسه اندیشه وفرهنگ دینی1386)
5)سکولاریسم (همان)
6)کلاسیسیم (همان)
7) ازداوج موقت وراهکارهای آن(چاپ در نشریات)
 8) انتظار قائم، انتظار قاعد (منتشر در وبلاگ)
9) نظریه سه حلقه­ای سعادت وسلامت (همان)
10) هشدار در مورد تماشای برنامه­ی مبتذل شبکه های خارجی (همان)
11) اولویت راهبردی تولید علم در حوزه هنر زیباشناسی و ارتباطات (همان)
12) چشم انداز حوزه های علمیه دینی
 13) زیبایی و زیبایی شناسی (ماهنامه هنر دینی بنیاد هنر دینی الرضا علیه السلام،شماره یک)
14)منجی اسلام و مسیحیت (انگلیسی، تالیفی، متن برنامه ویدویی Did you know? به تهیه کنندگی نویسنده)
 15)چگونه روحانی موفق و دانش­اندوزی باشیم؟
16)اقبال یا عدم اقبال ایرانیان از برنامه های ماهواره
 17) آشنایی با فنون تبلیغ ارزش در رسانه
 18) مرگ اندیشی از منظر قرآن وعترت (پایان نامه کارشناسی ارشد)
 19) مرگ شناسی از دیدگاه قرآن و عترت (پایان نامه کارشناسی ارشد)
تولید:
20قسمت برنامه موشن گرافیک دو دقیقه ای به نام ایستگاه پخش، دو مرتبه تکرار در شبکه سراسری یک سیما (تهیه کننده محقق و نویسنده)
ساخت برنامه Do you Know?با موضوع تطبیق مهدویت و ظهور مسیح به زبان انگلیسی ارایه شده در 47 کشور جهان توسط موسسه آینده روشن و سازمان فرهنگ ارتباطات (تهیه کننده محقق  و نویسنده )
تهیه 12 نماهنگ دینی در مرکز پژوهش ها اسلامی صدا وسیما، بارها از شبکه هاسی سیما پخش شده است.
تهیه 12 برنامه سخنرانی با کیفیت به نام برای عاشورایی ماندن پخش دو بار تکرار در شبکه دو سیما(تهیه کننده و طراح
تهیه و کارگردانی و تحقیق ونگارش برنامه ترکیبی "مهر آفتاب" ویژه ارتقا اساتید معارف اسلامی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه
تهیه  CD صوتی آرمش برای افراد افسرده با روش دین مدار
استاد داور چهار پایان نامه کارشناسی ارشد صدا وسیما
تدریس دروس معارف اسلامی
تدریس تصویر برداری و تهیه کنندگی
سیزده سال سابقه کار مشاوره و تولید در صدا وسیما
ارتباطات:



Office: 2162535


Email:  hamid.rajaei@yahoo.com


Web:  http://www.hamid-rajaei.com


Telegram: https://telegram.me/tolooemehr



In The Name Of Allah
Master of Theology & Master of Communications

Academic Background and Affiliations

Faculty

I

mam Khomeini Education and Research Institute

Iran Broadcasting University of Qom

What I am Doing

(Researching in: (Improving my site: www

.hamid-rajaei.com

)

Theology

Philosophy of knowledge

Human sciences

Creativity

General Information

Hamid Rajaei Rizi

(born March 21 st in 1968, in

Iran

, Isfahan, Zarrin shahr) ) is an Islamic thinker,& Iranian Theologian, essayist and TV producer. He is a master of Theology (from Imam Khomeini Education and Research Institute) and a master of Communication studies (from Iran Broadcasting University of Qom ).[1] He has educated in Hawza of Qom (advanced independent studies) and he often writes on Islam critical and creative theories.[2][3]

Professional Summary

Education

Rajaei

started his education in seminary school with a critical approach into current religious education in Islamic societies and

human sciences

at different Islamic universities and educational centers.[4] He has been studying at Hawza (Seminary school) since 1986 in Zarin shahr and after five years, he traveled to Qom. He educated in Imam Khomeini Education and Research Institute, and also in Iran Broadcasting University & graduated from these two education centers and hold an MA. He is now a Master of Theology & a Master of Communication studies. He teaches Islamic educations, aesthetics, Lateral thinking TV production Islamic culture, Life style and Islamic philosophy specially Epistemology in some Iranian universities. His thoughts characteristic is critical & analytic approach. Istgah (TV series)[5] (means: station), is one of his TV productions

Views

Rajaei's theory is named by himself,

The Galaxy-like & equivocal match Epistemological theory

[6]

is to explain the position of concepts which gathered in

human knowledge

capacity via sense, wisdom, experience, justified true belief, etc. in human knowledge basket. He believes that scientific propositions are interacting and changing in a galaxy shape. and are like mirrors which are shinning and giving light to each other and sometimes making question for each other.He identify 12 sorts of changes in a concept in human mind.[7]

Careers

  1. Did you know? (A documentary video about Imam Mahdi & Jessie)
  2. Istgah (A TV series, Animation 200 Parts)[9] Wach it here.
  3. To stay Asuraiean (A 10 pert TV program)
  4. Understanding Lateral thinking [10]
  5. TV & Secularism [11]
  6. Understanding Dying...[12] (Book)
  7. Critical argument on Iranian culture (Book)look at Persian essay of Hamid.
  8. About lateral thinking [13]
  9. What is aesthetics? (Download article)
  10. Pathology of TV series in Iran.[14](article)
  11. The concept of creativity
۱۲٫A rummage in creativity Based on an Epistemological theory, the phases and contextual planning
  1. The Galaxy-like theory. (On epistemology)
  2. Issues of creativity and of religious belief.[15
  3. Tolooe Mehr [16] a Wikipedia

More links

تبیان

پایگاه اندیشوران حوزه

شبکه اجتماعی ایرانی

Wiki.goo.nee

Riff WikiWiki search